Hamppu valtaamassa autoteollisuutta
Monet autovalmistajat ovat siirtymässä yhä kierrätettävimpiin materiaaleihin. Vaikka öljyn hinta on pudonnut maailmanmarkkinoilla ennätyksellisen alas, teollisuus vähitellen on heräämässä muovin ja muiden öljyyn pohjautuvien materiaalien ja synteettisten kuitujen luonnolle aiheuttamaan kuormitukseen. Fossiilisten polttoaineiden määrä on rajallinen ja toistaiseksi siitä saadut energia ja hyödykkeet eivät ole olleet se luontoa vähiten kuormittava vaihtoehto.
Kun hampun stigma on vähitellen katoamassa ja sen soveltuvuutta eri tarkoituksiin on tutkittu laajemmin, on huomattu sen soveltuvan erilaisiin tarkoituksiin erinomaisesti. Tuoreimpana kohteena on hamppukuitujen käyttäminen autoteollisuudessa.
Ford on asettanut tavoitteeksi, että vähintään 30% istuimissa käytetyistä kuiduista on jatkossa kierrätettäviä materiaaleja. Hamppukuitu on yksi niistä varteenotettavimmista materiaaleista tällä hetkellä. Verrattuna synteettisiin kuituihin, se on kevyttä ja kestävää, ja mikä parasta, se ei rasita luontoa raskaasti.
”Hamppu on helposti viljeltävä kasvi, eikä sen kasvattamisessa tarvita torjunta-aineita. Sitä käyttämällä voidaan oven painoa vähentää 25%”, sanoo Pierre Demortain, ranskalaisen auton osia valmistavan yrityksen Faurecian myyntijohtaja. Yritys käyttää tällä hetkellä hamppua yhdessä perinteisten öljypohjaisten raaka-aineden kanssa mm. muoviosia valmistettaessa.
Pääkuvassa oleva BMW i3 on baijerilaistehtaan sähköautomalli. Yksi suurimmista ongelmista autoa suunniteltaessa oli akkujen tuoma lisäpaino. Auton painoa pystyttiin laskemaan merkittävästi käyttämällä kaikissa sisäpaneeleissa materiaalia, joka oli valmistettu osin hampusta. Myös ranskalaiset Peogeot ja Citroen tulevat lähivuosina saamaan runsaasti osia, joiden valmistamiseen käytetään hamppua.
Henry Ford käytti aikoinaan runsaastikin hamppua varhaisissa automalleissaan. Vuonna 1941 Henry Fordilla oli projekti, joka valmisti auton, jonka korissa käytettiin runsaasti osia, joiden yhtenä raaka-aineena oli hamppu. Auto myös käytti hampusta valmistettua polttoainetta. Nyt olemme sitten palanneet takaisin lähtöruutuun 75 vuoden jälkeen.
P.S. Tiesittekö, että dieselmoottorit suunniteltiin alkujaan siten, että niiden polttoaineena olisi käytetty hamppuöljyä!